Tuesday 29 November 2016

8 TANDA KUCING MENYAYANGI KITA

1. Mengusap-usap (“menyeruduk”-kan) Keningnya ke Bagian Tubuh Kita
hal seperti ini sering ya dilakukan si kucing kepada kita? Lebih sering si kucing mengusapkan (kadang seperti menyeruduk) keningnya ke betis kita kan? Nah ternyata hal ini merupakan tahap awal si kucing dalam menyayangi seseorang atau pemeliharanya. Bahkan si kucing juga dapat menandakan hal ini sebagai pengingat kepada kita bahwa ia belum diberi makan atau diajak bermain hari ini.

2. Mengusap / Menempelkan Pipinya Kepada Kita
cats-affectionKita seringkali melihat kucing melakukan ini ke bagian ujung perabot di rumah kita seperti di hujung meja, hujung almari, hujung rak buku dan yang lainnya. Adakah kita tahu apa maksudnya? Ternyata itu merupakan tanda bahawa si kucing sedang menandakan kawasannya atau hak miliknya. Menurut seorang veterinarian Dr. Mary Becker si kucing seperti mengeluarkan minyak yang tidak terlihat oleh mata kasar kita. Jadi si kucing pasti pernah kan melakukan hal ini kepada kita? Itu sama saja menandakan bahawa kita adalah miliknya. 

3. Mengangkat Punggungnya dan Memainkannya
tailupSeperti pernah dijelaskan pada artikel sebelumnya bahwa punggung kucing adalah mood’s measurement atau pengukur suasana hati si kucing. Jika punggungnya menegang dan berdiri ke atas secara cepat (kaku) itu dapat menandakan bahawa si kucing sedang terkejut, ketakutan atau merasakan adanya musuh. Jika punggungnya turun, lemas dan seperti mengikuti arah gerak tubuhnya itu menandakan bahawa moodnya  baik dan si kucing merasa senang dengan sekelilingnya. Jadi, jika ia mengangkat punggungnya secara perlahan dan seperti memainkannya kepada kaki atau bagian lain dari tubuh kita itu menandakan bahwa ia merasa nyaman dan senang berada dekat kita.
4. Eye Contact dan Kedipan Perlahan Kepada Kita
7016569-cute-cat-eyes-wallpaperTernyata si kucing akan memberikan eye contact dan kerdipan mata yang perlahan kepada kita jika ia telah menganggap kita sahabatnya yang dapat ia percaya sepenuhnya. Kredipan perlahan dan agak sedikit lama disaat memejamkan mata menandakan bahawa si kucing juga merasa aman dan tidak takut dengan keadaan sekitarnya.
5. Suara Dengkuran (purring) Yang Mengeras
37-cat-purring-reason-is-425km071411Jangan takut apabila si kucing seperti berdengkur (purring) keras didekat kita ya! Justeru itu, hal ini merupakan tanda bahawa si kucing merasa tenang dan nyaman di dekat kita. Dengan memejamkan matanya ia juga suka berdengkur keras apabila situasi di sekitarnya nyaman, apatah lagi jika kita berada disamping mereka. Dalam hal ini bahkan harimau dan singa pun memiliki kebiasaan yang sama apabila merasa tenang dan nyaman dengan sesuatu atau keadaan di sekitar mereka.
6. Duduk atau Tertidur Selalu di Dekat Kita
HmhebtpYa sepertinya ini tidak perlu dijelaskan lebih dalam lagi ya. Secara jelas kita dapat menyedari bahwa si kucing menyayangi kita apabila ia duduk dan tertidur di dekat kita. Ya, itu kerana kita sudah dianggap pemilikannya sehingga ia tidak pernah membiarkan kita daripadanya bahkan ketika mereka tidur sekalipun.
               7. Memijak Bagian Tubuh Kita
maxresdefaultPijakan si kucing bukanlah pijakan yang dapat menghilangkan rasa lelah. Tetapi ini menandakan bahwa ia menyayangi kita. Beberapa ahli kucing menyatakan bahwa perlakuan in merupakan flashback yang terjadi pada si kucing. Perlakuan memijak ini seringkali dilakukan oleh kucing dewasa dan ini menandakan bahwa ia sedang bernostalgia dengan masa kecilnya yang sedang menyusu kepada ibunya.

8. Membawakan Hasil Buruan Mereka
cat-with-ratYa kadang si kucing suka berlarian keliling rumah dan meninggalkan atau bahkan membawakan kita tikus atau haiwan lainnya yang sudah mati akibat diburunya. Jangan merasa marah ya. Mungkin anda sedikit terganggu dengan hal ini bahkan tidak ingin menyentuh apa yang dibawa si kucing tadi, tetapi ini merupakan “hadiah” dari si kucing kepada majikan yang mengurusnya. Ia ingin membalas kebaikan kita dengan menggunakan instinct berburunya sehingga ia menghadiahkan kita tikus atau haiwannya.

Bersama ini saya sertakan sebuah video yang menunjukkan bahawa kucing tersebut ingin bermanja dengan kita atau menunjukkan rasa sayangnya terhadap kita.

7 comments:

  1. Tak tahu nk komen apa.tapi disuruh komen. Hm

    ReplyDelete
  2. saya rindu doreamon saya
    #nakbalik

    ReplyDelete
  3. wahhhh....good info.. kalau dia balik bawak tikus sebagai hasil buruan dia jangan terkejut ke marah ke nanti dia ingat kita tak sayang dia..

    ReplyDelete
  4. comel semua kucing2 tu...hahahah

    ReplyDelete